Autobus 23 a 30 pravděpodobně skončí!

Autobus 30 Stráž nad Nisou
()

V úvodu chci zmínit, že nechci tvořit zmatky a zbytečný rozruch. Ale to, že se plánují změny, které výrazně zasáhnou do dopravní obslužnosti, je fakt. Ne všichni využívají spoj 30 nebo 23 a pro mnoho lidí se tak vlastně nic neděje. Ale je to jako s bankomatem. Jsou to služby, které část obyvatel obce potřebuje a je nutné je zajistit. Ne každý může jezdit všude autem.

V tomto článku budu sdílet všechny informace, které k tématu získám. Chcete-li získat novinky o tomto tématu, nechte na sebe kontakt v závěru článku.

Aktuálně

Získali jsme vyjádření starostky obce, které je jako komentář k tomuto článku. Pro přehlednost toto vyjádření přesouvám na úvod:

Vážení spoluobčané,

vzhledem k množícím se dotazům, které vzešly z článku uveřejněného na informačním kanálu obyvatel Stráže nad Nisou PRO STRÁŽ – „Autobus 23 a 30 pravděpodobně skončí!“, bych si dovolila se oficiálně vyjádřit za Obec Stráž nad Nisou. Obsah článku zcela zbytečně aniž by bylo známo konečné stanovisko, vyvolal v mnohých z Vás zmatek, obavy a nejistotu, jak a za jakých podmínek bude zajištěna dopravní obslužnost mezi naší obcí a městem Liberec po 12. 12. 2021. Jednání, které proběhlo dne 20. 9. 2021 se společností KORID LK, spol.s r.o. o navrhované změně dopravní obslužnosti pro naši obec, neskončilo s žádným definitivním závěrem a celá záležitost byla posunuta k dalšímu jednání.

12. 10. 2021 bude tato navržená změna a další varianty dopravní obslužnosti společně projednány se všemi zastupiteli obce a se zástupci společnosti KORID LK, spol.s r.o..
13. 10. 2021 je svoláno mimořádné zasedání ZO, na němž bude přijato usnesení, tedy rozhodnutí zastupitelů obce, které bude určující pro další postup. Vzhledem k již dopředu jednohlasně zamítnutému návrhu změny dopravní obslužnosti zastupiteli obce, je zcela jasné, že bude nutné neprodleně po mimořádném zasedání zastupitelstva obce vstoupit do jednání se společností KORID LK, spol.s r.o., Krajským úřadem pro Liberecký kraj, Dopravním podnikem města Liberec a Jablonec a se Statutárním městem Liberec a usilovat o zachování stávající dopravní obslužnosti naší obce.

Daniela Kysilková, starostka obce

Možné změny jsou před námi

11.12. 2021 bude nejspíše posledním dnem, kdy se budeme moci svézt spojem 23 a 30 „Z“ nebo „DO“ Stráže nad Nisou.

Vše není ještě definitivní. Jde zatím o návrh, o kterém se bude jednat 12.10.2021. Avšak vše už je připraveno včetně nových jízdních řádů. Ve hře je ještě pár spojů linky č. 30 během víkendu (na doplnění chybějících spojů – z původních 14 časů linky č.30 jich je prozatím v plánu jen 7 na lince č.70). Oficiální vyjádření Krajského úřadu ( IDOL, KORID LK …) zatím žádné není, protože vše je ještě v jednání. Konečné rozhodnutí učiní Liberecký kraj, jako objednavatel služby.

12.12. 2021 vejde v platnost nový jízdní řád spoje 540070 spol. ČSAD Liberec. Návrh počítá s tím, že současný spoj č.70 bude navýšen o 2 nové zastávky – Stráž nad Nisou (myšleno současná zastávka Stráž nad Nisou, tedy Bergerovo nám.) a Stráž nad Nisou, Oblouková. Nově bude tato linka č.70 částečně zajíždět na Bergerovo náměstí. Některé časy linky č.70 jsou vyhrazeny pouze trase Liberec – Chrastava a je to přímá linka a jede po dálnici přímo do Chrastavy. Přikládám návrh jízdního řádu.

Tímto krokem ale dojde ke zrušení desítky let starého spoje, dnes pod označením 30 – Stráž nad Nisou, dříve spoj číslo 17. Stejně tak skončí nejspíše i spoj číslo 23. Stráž nad Nisou tak po letech může přijít o jediný „vlastní“ spoj a bude tak odkázána jen na spoje, které projíždí okolo – ať jde o spoj do Chrastavy (70) nebo MHD do Studánky (26) a Radčic (28). Dále využíváme spoje ze zastávky Pavlovice Křižovatka (12, 24, 25) nebo Polní (14). V úvahu připadá i vlak do Frýdlantu. Vždy jde ale jen o linky, které slouží k obsluze okolních obcí nebo čtvrtí Liberce.

Porovnání současných, mnohdy „časem vyladěných“ spojů, a nově navržených uvádí následující tabulka. V tabulce jsou i další spoje jako linka 26 a vlak, které zůstanou.

Vysvětlivky: červené a oranžové spoje DPMLJ nahradí 12.12. spoj modrý číslo 70 ČSAD Liberec

S touto změnou přichází spousta otázek a nejasností. Budu rád, když mi pomůžete mnohé vyjasnit a doplnit. Tento článek má poskytnout maximum informací o připravované změně, která je na můj vkus moc rychlá a výrazná. Co se bude dít další dva měsíce, než změna nastane a zda je možné nějak tuto změnu ovlivnit … nevím. Pokud si však budeme chtít udržet „vlastní“ spoj pro Stráž nad Nisou, bude důležité se nyní ozvat a jednat. Na řešení je opravdu málo času.

Jízdné

První otázkou, kterou si člověk položí je, jak to bude s jízdným.

Pro spoj provozovaný spol. ČSAD samozřejmě neplatí klasický lístek na MHD. Stráž nad Nisou nicméně zůstane v zóně Liberec a je možné využít všech předplacených jízdenek (lítačky a podobně). S papírovou jízdenkou není možné pokračovat dalším spojem v rámci MHD tak, jak to je možné u spoje číslo 30, který je součástí MHD. Je možné ale využít kartu OPUSCARD a tzv. tarif IDOL, kde lístek na 40 min (60 min o víkendu) v zóně Liberec stojí 22,- Kč (5,- Kč zlevněný) a je možné přestupovat na všechny spoje v rámci IDOL (DPMLJ, ČSAD, ČD a další). S kartou OPUSCARD je možné platit i v rámci MHD a tato karta přináší slevu 2.- Kč (1,- pro zlevněné) na jeden lístek. Pro přestup mezi ČSAD, ČD a MHD je nutno použít tuto kartu a platit v rámci zóny LIBEREC jen jedno jízdné. Pro přestup je možné použít jen jednu kartu pro jednu jízdenku. Podrobnější informace a odpovědí na běžné otázky naleznete na adrese https://www.iidol.cz/stranky/27:caste-dotazy.html

Pro jednodušší přístup k OPUSCARD jsem minulý týden vešel v jednání s KORID LK, spol.s.r.o.a zatím mám přislíben prodej „anonymních“ karet v prostorách kavárny COMEL cafe, tedy v místě, kde jste zvyklí nakupovat již 5 let jízdenky na MHD. Uvidíme, co domluvíme ještě dál….

Co bude dál

Následující dny a týdny proběhnou mnohá jednání a nastanou ještě nějaké změny. Zajímáte-li se o toto téma a chcete aktuální informace? Nechte na sebe kontakt, dáme vám vědět.


Máte další otázky? Napište mi. Tématu se teď věnuji a mám plno dalších informací a kontaktů.

Historie linky

Před rokem 1939 provozoval linku radnice (myšleno v Liberci) -> Pavlovice -> Stráž nad Nisou -> radnice a další linky soukromník Tomas Heinrich.

Linka do Stráže nad Nisou byla označena jako linka č. 6.

Během války byl provoz autobusových linek postupně zastaven pro nedostatek vozidel (zničené, zrekvírované) a pro nedostatek nafty a pneumatik.

Linka do Stráže nad Nisou je pak v evidenci na konci roku 1945 jako „B“ (všechny autobusové linky byly označeny písmenem)

K 1.5.1956 byla linka do Stráže přeznačena na č. 17.

K 1.9.1962 byl na lince zaveden samoobslužný provoz (bez průvodčího).

Uvedené historické informace poskytl Ing. Tomáš Krebs (předseda spolku Boveraclub, z.s.) ve spolupráci s Lukášem Těšínským. Děkuji za tyto informace.

Jak užitečný byl tento příspěvek?

Kliknutím na hvězdičku to ohodnoťte!

Průměrné hodnocení / 5. Počet hlasů:

Zatím žádné hlasy! Buďte první, kdo ohodnotí tento příspěvek.

Jak jste považovali tento příspěvek za užitečný ...

Sledujte nás na sociálních médiích!

Je nám líto, že tento příspěvek pro vás nebyl užitečný!

Pojďme vylepšit tento příspěvek!

Řekněte nám, jak můžeme tento příspěvek vylepšit?

13 Comments

  1. Dobrý den, jen by mě zajímalo, bude BUS č.70 zajíždět na náměstí ve Stráži? Děkuji za info.

    • Děkuji za poznámku. Ano, zastávkou Stráž nad Nisou je míněno současnou zastávku s tímto názvem, tedy umístěnou na Bergerově nám. Uvedená tabulka uvádí spoje projíždějící touto zastávkou a to jak z Chrastavy, tak do Chrastavy.

  2. Timto krokem dojde k vyrazeni Straze z dopravniho systemu Liberce (MHD). Dojde ke zhorseni dopravni obsluznosti, zhorseni navaznosti spoju s MHD Liberec a v neposledni rade k, v clanku zminene, neprenositelnosti papirovych jizdnich dokladu. Zajima me, jaky postoj k tomuto zaujima vedeni nasi obce a jake reseni prosazuje v probihajici diskusi s KORIDem.

    • Tak to radši ani nechtějte vědět. Starostce je to jedno, jezdí přeci autem a lidi si zvyknou. Chtělo by se jí na to zeptat, jak to vidí.

  3. Děkuji za informaci. Doufám, že k tomu nedojde, ale také mi připadá, jak uvedl Zastupitel, že je to našim zastupitelům jedno, o ukončení činnosti zubní ordinace nám také nedali vědět

  4. Je to hrozné.Máte určitou pracovní dobu a nedostanete se na čas do práce.A z práce? To samé Skončim ve 14,03 a autobus ve 14,08 nebudu stíhat,tak budu v práci do 15hod a nikdo mi to nezaplatí.Koukám že tady se dělá všechno pro lidi.Ten ,kdo tohle zamýšlí tak atˇ se zamyslí sám nad sebou.

  5. Vážení Strážáci,
    dovolím si za sebe, jakožto zastupitele za SLK a mé tři kolegy v zastupitelstvu, reagovat na uvedený článek.
    Přirovnávat tento problém k problematice bankomatu je z mého pohledu absolutně nesmyslné.
    Dopravní obslužnost v rámci MHD je z našeho pohledu opravdu výrazně důležitější. I já, má rodina, kamarádi, přátelé, sousedé používáme linku č.30 a 23. Uvádím toto jen pro dokreslení důležitosti této problematiky i pro mě a mé okolí.
    Zastupitelé byli na poslední poradě zastupitelů informováni paní starostkou o návrhu zástupců KORIDu a DPMLJ o změně v systému dopravní obslužnosti naší obce. Ze strany zastupitelů byl tento návrh jednohlasně zamítnut a na základě této skutečnosti navrhla paní starostka svolání společného jednání zastupitelů a zástupce KORIDu, které se koná 12.10.2021.
    Jako zastupitelé za SLK nechceme jakékoliv omezování, nebo zkomplikování dopravní obslužnosti a to i za cenu případného zvýšení nákladů za tuto službu.
    Doufám, že se mi podařilo vás uklidnit a vrátit důvěru v zastupitelstvo této obce, které hájí zájmy vás občanů Stráže nad Nisou.
    Jaroslav Vrabec – zastupitel za SLK

    • Tak co pane Vrabec a Koutník a další zvolení a placení z našich daní!!!!!
      Copak jste tedy udělali pro hájení zájmů občanů Stráže? Poslechli jste nejhoršího hejtmana LK všech dob s nejhorším primátorem Liberce všech dob, nebo jste zajistili dětem ráno spojení do školy, z benteleru odpoledne z práce a z gymnázia v Růžodole? Tihle všichni díky vám pane Vrabec si prostě počkají hodinu navíc, až jim něco pojede.

      • Dobrý večer „Zastupiteli“. Jak již psala paní Zvolánková, je smutné se schovávat za anonymní profil. Ale u neopodstatněného napadání to asi jinak nejde. Pokud jste formát, přijďte na čtvrteční zastupitelstvo a vzneste dotaz, na který já, nebo kdokoliv ze zastupitelů určitě odpoví. Jen zopakuji, že jednání probíhají a předložený návrh ze strany KORIDu byl zastupiteli ODMÍTNUT.

      • Vážený pane anonymní “zastupiteli” celá záležitost se řeší a vyřeší ku prospěchu našich obyvatel.Prosím nenapadejte bez důvodu moji osobu a pana Vrabce. Pokud se mnou chcete hovořit zavolejte mi,rád se s Vámi potkám a vyslechnu si Vás a vysvětlím aktuální situaci aby jste nemusel psát tyto příspěvky . S úctou Radim Koutnik mistostarosta. +420 603 203 005.

  6. Vážení spoluobčané,
    vzhledem k množícím se dotazům, které vzešly z článku uveřejněného na informačním kanálu obyvatel Stráže nad Nisou PRO STRÁŽ – „Autobus 23 a 30 pravděpodobně skončí!“, bych si dovolila se oficiálně vyjádřit za Obec Stráž nad Nisou.
    Obsah článku zcela zbytečně aniž by bylo známo konečné stanovisko, vyvolal v mnohých z Vás zmatek, obavy a nejistotu, jak a za jakých podmínek bude zajištěna dopravní obslužnost mezi naší obcí a městem Liberec po 12. 12. 2021.
    Jednání, které proběhlo dne 20. 9. 2021 se společností KORID LK, spol.s r.o. o navrhované změně dopravní obslužnosti pro naši obec, neskončilo s žádným definitivním závěrem a celá záležitost byla posunuta k dalšímu jednání.
    12. 10. 2021 bude tato navržená změna a další varianty dopravní obslužnosti společně projednány se všemi zastupiteli obce a se zástupci společnosti KORID LK, spol.s r.o..
    13. 10. 2021 je svoláno mimořádné zasedání ZO, na němž bude přijato usnesení, tedy rozhodnutí zastupitelů obce, které bude určující pro další postup. Vzhledem k již dopředu jednohlasně zamítnutému návrhu změny dopravní obslužnosti zastupiteli obce, je zcela jasné, že bude nutné neprodleně po mimořádném zasedání zastupitelstva obce vstoupit do jednání se společností KORID LK, spol.s r.o., Krajským úřadem pro Liberecký kraj, Dopravním podnikem města Liberec a Jablonec a se Statutárním městem Liberec a usilovat o zachování stávající dopravní obslužnosti naší obce.

    Daniela Kysilková
    starostka obce

  7. Dobrý den, děkuji panu Vrabcovi za snahu o zklidnění pouličních debat. Mnoho nás jezdí MHD ať už pravidelně, nebo výjimečně. Jsme na pohodlí těchto spojů zvyklí a obec vydává nemalé finanční náklady, aby je zachovala. Proto je samozřejmé, že se při jednání – ke kterému teprve dojde – zcela jasně postaví za zachování dostatečné dopravní obslužnosti naší obce.
    Šíření zpráv „coby – kdyby“ a nasazování „psí hlavy“ starostce /viz Zastupitel – asi se stydí podepsat / k ničemu nevede.
    Vyčkejme tedy na výsledky jednání našich zastupitelů.

    Jen tak pod čarou – sama mnohem častěji využívám na cesty do Liberce vlak. Překvapivé, kolik se nás na nádraží sejde. A obzvlášť v pátek odpoledne mám jistotu, že přijede včas, cesta do města trvá 5-7 minut a stačí mi předplacená lítačka.
    J.Zvolánková

  8. Vážená Jaruško, děkuji za komentář. Jediné, co mě na tvém komentáři mrzí je přirovnávání těžko získaných a potvrzených faktů k pohádce „coby kdyby“. I paní starostka svým příspěvkem potvrdila, že existuje tento návrh, který je jako zatím jediný na stole a že bude představen 12.10. zastupitelům, kteří ho jako většina obce odmítnou na narychlo svolaném zastupitelstvu 13.10. a následně se bude hledat řešení, podle nového vyjádření zastupitelů i takové, které by bylo plnē hrazeno z rozpočtu obce. V době vzniku a uveřejnění článku nebyl názor zástupců obce znám a byla jasná jen představená varianta.
    Jsem rád, že se o vzniklé situaci hovoří a že se hledají řešení. A to byl i cíl článku. Informace a naplánovaný provoz po 12.12. je znám již měsíc a díky velkému počtu rodin, jejichž členové pracují pro DPMLJ, KORID nebo LK se strach z možného vývoje šířil obcí a nikdo nevěděl co bude. Jsem rád, že je veřejně znám názor vedení obce a že se udělá vše pro zachování provozu. Ale to víme až dnes. Všem děkuji za spolupráci, respektování se navzájem a sdílení informací.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*